B2b commerciele retouren

B2b commerciele retouren: hierbij gaat het om alle retouren waarbij het contractueel is vastgelegd dat de producent of groothandel alle onverkochte, verkeerd geleverde ofbeschadigde producten terugneemt. Het kan hierbij ook gaan om producten waarvan de houdbaarheidsdatum te kort is om nog verkocht te mogen worden. – Voorraadwijzigingen: het gaat hierbij om producten die verplaatst worden binnen een bedrijf ( warehouses of Winkels), terwijl commerciele retouren betrekking hebben op meerdere schakels in de supply chain. – Functionele retouren: hierbij gaat het om producten die een continue beweging maken tussen de voorwaartse en achterwaartse stroom. Denk daarbij aan pallets, rolcontainer, fusten enzovoort. • Consument: – B2c commerciele retouren: ook hier gaat het om afspraken die gemaakt zijn tussen de consument en de verkoper betreffende het retourneren van producten. De consument kan van gedachten veranderd zijn of de aankoop voldoet niet aan het kantoor huren rotterdam verwachtingspatroon van de consument. – Garantiebepalingen: bij deze vorm gaat het om producten die binnen de garantietermijn stuk zijn gegaan waardoor de consument het recht heeft om op de kosten van de verkoper het product te laten maken, of om het product om te ruilen voor een goed werkend product. – Service returns: dit zijn kantoor huren zwolle de producten die buiten de garantietermijn Service returns 9 stuk zijn gegaan, maar die wel gerepareerd kunnen worden. De kosten . van de reparatie zijn dan voor rekening van de consument. – End-of-use-retouren: dit zijn de producten die in een bepaalde fase van de productlevenscyclus zijn beland, waardoor ze door de gebruiker terug naar de verkoper gebracht kunnen worden. Dit betekent niet dat het product aan het einde van zijn technische of economische levensduur is gekomen. – End-of-life returns: hier gaat het om producten die aan het eind van hun technische of economische levensduur zijn gekomen. Deze kunnen door wettelijke verplichtingen teruggebracht kantoor huren amsterdam worden naar de OEM (original equipment manufacturer) ofze kunnen verzameld worden met als doel er waarde uit te halen.
Niet alleen de retourstromen zijn verschillend per schakel in de supply chain, ook de complexiteit per schakel is erg verschillend. Zo zijn de retourstromen vanuit de producent minder belangrijk voor de customer service van de uiteindelijke consument. Daarnaast zijn deze retourstromen vaak ook beter te managen (beperkt aantal aanbieders, hager volume) in vergelijking met de retourstromen vanuit de consument. Bij de retourstromen vanuit het perspectiefvan de consument, is de mate van onbetrouwbaarheid op het gebied van tijd, kwaliteit en kwantiteit vele malen hoger in vergelijking met de retourstromen vanuit het perspectiefvan de producent. Dit betekent dus dat er bij het beheersen van de verschillende retourstromen rekening moet kantoor huren arnhem worden gehouden vanuit welk perspectief retouren plaatsvinden en welke invloed deze retouren hebben op de customer service. In paragraaf9.4 gaan we in op de basisdimensies op het gebied van reverse logistics en zien we welke partijen welke rol kunnen speien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *