Meer controle

Gerelateerde afbeelding

Don zit naast me en geeft aanwijzingen. Na een kwartier oefenen, stelt Don voor om een ronde op tijd te rijden. Jack regelt de tijdwaarneming. Ik ga met een ronkende motor bij de startlijn staan en als het stoplicht op groen springt, geef ik vol gas en rijd met spinnende banden weg. Geconcentreerd en gespannen zet ik uiteindelijk een rondetijd van 1 minuut 36 op de klokken. Don dirigeert mij de pitstraat in en laat me uitstappen. Daar wordt de Ferrari door een monteur bijgetankt. Mijn lijf is nat van het zweet en mijn schouders doen pijn van de directe besturing. Toch is dit de waanzinnigste ervaring die ik ooit heb meegemaakt. “Dat was een prima tijd, Nick. We gaan nogmaals een rondetijd neerzetten, maar nu als een professional. Ik ga je leren om op je gevoel te rijden. Ik wil dat je de auto als een verlengstuk van je 1 ijf ervaart. Dat is het grote geheim van topcoureurs. Je moet als het ware in je lijf het asfalt onder de wielen van de auto voelen. Zo word je één met de Ferrari.” Don legt zijn hand op mijn rug, maar door mijn race overall kan ik zijn hand niet voelen. “Probeer mijn hand eens door je pak heen te voelen, Nick. Ga met je gedachten naar mijn hand toe en blijf contact houden met mijn hand.” Ik doe wat me wordt opgedragen en of ik het me nu kantoorruimte almere verbeeld of niet; ik voel zijn hand door het pak over mijn rug bewegen. “Blijf met je gevoel in je lijf,” zegt Don. Don laat me opnieuw in de Ferrari stappen; ik laat de ergste spanning los en concentreer me op het contactvlak van mijn billen in de kuipstoel. Na een aantal oefenronden lukt het me om meer met mijn gevoel de auto te besturen. De Ferrari voelt als een verlengd onderdeel van mezelf en ik kan inderdaad bijna letterlijk het asfalt voelen. Daardoor heb ik meer controle over de auto en neemt mijn zelfvertrouwen toe. Ik voel me rustig, helder en geconcentreerd tegelijk. Don dirigeert me opnieuw naar de startlijn. Daar sta ik geconcentreerd met een bru Ile nde motor te wachten op het groene 1 icht. Het voelt dit maal anders dan de eerste keer aan de startlijn, ik ben meer één met het racemonster. Als het licht op groen springt, geef ik vol gas. Ontspannen en geconcentreerd rijd ik nu de ronde in 1 minuut en 30 secondes, waarna ik de Ferrari voor de tweede maal de pitstraat inrijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *