STURING VAN HET DAGELIJKS WERK

Gerelateerde afbeelding

Via internet (en intranet) kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk bestellingen worden opgenomen om deze vervolgens aan huis afgeleverd te krijgen. Zo ontstaan inmiddels grote “virtuele’ markten ‘virtuele’ markten, waar vraag en aanbod van redelijk eenduidig te definiëren producten (en diensten) elkaar ontmoeten. Onder een ‘data warehouse’ wordt een geautomatiseerde omgeving verstaan die grote hoeveelheden gegevens uit interne en externe bronnen systematisch verzamelt en zodanig groepeert, combineert en bewerkt dat ze worden omgevormd tot doelgerichte informatie die volledig is toegespitst op de behoefte van een organisatie. Zo ontwikkelt Albert Heijn bijvoorbeeld initiatieven om tot unieke klantprofielen te komen om de klant die de winkel betreedt en zich identificeert met zijn voordeelpas onderweg door de winkel speciale aanbiedingen op maat te doen. Ook bij ‘elektronisch winkelen’ ‘elektronisch winkelen’ is dit van belang.
Toepassingen van ‘groupware’ (geautomatiseerde ondersteuning van de samenwerking) tussen mensen, ongeacht plaats en tijd) veronderstellen dat de relevante informatie voor iedereen beschikbaar is. Hieronder vallen onder andere groepsbesluitvormingssystemen, video-conferencing, e-mail en bulletin boards. Door toepassing van dit soort technologieën kunnen bijvoorbeeld kantoorruimte almere wereldwijd deskundigen aan hetzelfde probleem werken. Als in de USA de werkdag eindigt, kunnen tussenproducten, met commentaar en vragen, worden doorgestuurd naar een team in Europa dat met eenzelfde taakstelling bezig is. Zo werken bijvoorbeeld bij Boeing groepen deskundigen wereldwijd 24 uur per dag aan de ontwikkeling van een nieuw type vliegtuig.
Van process redesign naar business redesign Onder invloed van de steeds verdergaande mogelijkheden van ICT zullen in de toekomst bedrijfstransformatie naar verwachting meer en meer bedrijven een totale bedrijfstransformatie ondergaan of nieuwe bedrijven opzetten die vanaf hun ontstaan volledig zijn ingericht op basis van mogelijkheden die de nieuwe technologieën bieden, zoals deze uit marketing, goederenstroombesturing en netwerkorganisatie opkomen, daarbij sterk ‘aangedreven’ door de nieuwe ICT-mogelijkheden. Het ‘thuisservicesysteem’, dat is elektronisch winkelen via internet met vervolgens bezorging aan huis, zoals Albert Heijn (AH) dit nu regionaal aan ‘business redesign’ biedt, is een goed voorbeeld van ‘business redesign’. Als daarbij dan ook nog bij de opzet van een landelijk bezorgsysteem samengewerkt gaat worden met logistieke dienstverleners als partners, dan kunnen we dit nieuwe winkelconcept zelfs zien als een voorbeeld van ‘business-network (re)design’ ‘business-network (re)design’. AH Thuisservice werkt (in de randstad) bij het thuisbezorgen van bestellingen inmiddels samen met vier andere Ahold-dochters: Gall & Gal!, Etos, De Tuinen en Deli XL.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *